II CREATIVE WOMEN’S FESTIVAL POLART 6 KWIETNIA 2025 g 18.00 W ZAMKU KRÓLEWSKIM W NIEPOŁOMICACH

Walne Zgromadzenie Członków Stowarzyszenia Twórczego POLART obradujące 6 kwietnia 2025 w Niepołomicach
wybrało Zarząd w składzie:
Joanna Krupińska-Trzebiatowska – prezes
Stefan Dousa – wiceprezes
Marta Patena – wiceprezes
Andrzej Ziębliński- wiceprezes
Franciszek Gałuszka – skarbnik
Janusz Panek – sekretarz
Izabela Jutrzenka-Trzebiatowska
Ewa Okoń-Horodyńska
Józef Mędrala
Jerzy Nowakowski

W skład Komisji Rewizyjnej weszli:
Bronisław Krzysztof
Janina Zielonka
Jacek Romański

https://amuz.gda.pl/wydzialy/wydzial-ii-instrumentalny/pedagodzy/prof-dr-hab-anna-prabucka-firlej,569

https://amuz.gda.pl/wydzialy/wydzial-ii-instrumentalny/pedagodzy/dr-miroslawa-sumlinska,573

Prof. dr hab. Anna Prabucka-Firlej jest absolwentką Akademii Muzycznej w Gdańsku, w klasie fortepianu prof. Krystyny Jastrzębskiej, którą ukończyła w 1974 roku. Tytuł profesora Sztuk Muzycznych otrzymała w 1994 roku. W latach 2003 – 2020 pełniła funkcję Kierownika Katedry Kameralistyki.

W latach 1985–2005 była zapraszana jako akompaniator i wykładowca na Międzynarodowe Kursy Muzyczne w Weimarze, Bad Sobernheim (Niemcy), Kozani (Grecja). Towarzyszyła największym artystom współczesnego świata muzycznego jak m.in: Siegfried Palm, Mark Varshavsky, Peter Leisegang, Eduard Melkus, Thomas Zehetmair, Peter Damm, Maria Czajkowska, Kazimierz Wiłkomirski, Ralf Manno, William Bennett, Wanda Wiłkomirska, Konstanty Kulka, Pavel Viernikov, Stefania Toczyska, Florian Skulski, Galina Pisarenko, Tsuyako Mitsui. Jej bogata działalność artystyczna obejmuje występy solowe (w recitalach i koncertach symfonicznych) oraz kameralne w ośrodkach muzycznych w Polsce, większości państw Europy, a także w Chile, Peru, Iranie i Tajlandii (łącznie 30 krajów). Jest członkiem aktywnie koncertującego Tria Gdańskiego. Brała udział w wielu znaczących festiwalach muzycznych – m.in.: „International Chamber Music Festival” Plovdiv, „Warneńskie Lato” (Bułgaria), „Music for Visitors” Helsinki (Finlandia), „Ciclo International de Musica” Valdivia (Chile), „The 20th Fadjr International Music Festival” Teheran (Iran), „XX Festiwal Kultury Żydowskiej Warszawa Singera”. Godnym szczególnego podkreślenia jest fakt, że w programach swoich koncertów umieszcza dzieła kompozytorów polskich, w tym gdańskich jak m.in.: W. Walentynowicz, H. H. Jabłoński, E. Głowski, K. Olczak, C. Paciorek, M. Czerniewicz, K. Falkowski, A. Rocławska-Musiałczyk. Nagrała 8 płyt CD, z których dwie ostatnie to ze skrzypkiem Adamem Bruderkiem „American Sonatas – Ives, Copland, Corigliano”, o której sam kompozytor John Corigliano napisał: …„Byłem pod wielkim wrażeniem wirtuozowskiej, ogromnie muzykalnej interpretacji tego bardzo trudnego mojego dzieła…oboje tak pięknie pokazują znakomitą technikę, ekspresję i liryzm w tym utworze, bardzo pokochałem to wykonanie” oraz ze skrzypaczką Paulą Preuss i wiolonczelistą Janem Lewandowskim „Polskie Tria Romantyczne – Chopin, Sowiński”, gdzie Trio Sowińskiego to światowa premiera fonograficzna tego dzieła. Dokonała nagrań archiwalnych w Radio i Telewizji w Gdańsku, Warszawie, Raykjaviku, Salonikach, Turku i Limie.Jej studenci i uczniowie zdobywali nagrody i wyróżnienia (przeszło 230) w konkursach kameralnych m.in. w Paryżu, Rzymie, Oslo, Sztokholmie, Illzach, Wilnie, Druskiennikach, Vallberg, Pörtschach, Smorgoniach, Kałudze, Kijowie, Jeseniku, Nowym Jorku, Płowdiw, Monaco a także w Gdańsku, Łodzi, Wrocławiu, Białymstoku, Bydgoszczy oraz wielu innych. Przy Jej udziale jako akompaniatora kilkudziesięciu studentów i uczniów zdobywało nagrody i wyróżnienia w konkursach międzynarodowych, krajowych i przesłuchaniach, a Jej przyznawano dyplomy za wyróżniający akompaniament. Towarzyszyła studentom różnych specjalności w przeszło 250 recitalach dyplomowych.

Jest inicjatorem i organizatorem dwóch konkursów – Międzynarodowego Konkursu Muzyki Kameralnej im. J. Brahmsa w Gdańsku (od 1997 co trzy lata), Makroregionalnych Spotkań Zespołów Kameralnych Szkół Muzycznych II st. w Gdańsku (15 edycji) oraz Międzynarodowych Festiwali Duetów Fortepianowych (Gdańsk, 2014, 2016, 2019) i Ogólnopolskich Sesji artystyczno-naukowych „Z zapomnianych kart polskiej muzyki kameralnej”. Prowadziła kursy mistrzowskie, seminaria i wykłady w Szwajcarii, Niemczech, Holandii, Finlandii, Grecji, Bułgarii, Litwie, Łotwie, Estonii, Białorusi, Rosji, Chile, Peru, Iranie i Tajlandii oraz w Polsce. Zapraszana jako juror licznych konkursów kameralnych i pianistycznych m.in.: Hamburg, Plovdiv, Sztokholm, Mińsk, Wilno, Katowice, Wrocław, Białystok, Łódź, Olsztyn, Płock. Była promotorem doktoratów (10) oraz recenzentem (40) doktoratów i habilitacji oraz postępowań do tytułu profesora. Jako pianistka partnerowała w 17 przewodach artystycznych i doktoratach.

Jest autorką publikacji w Zeszytach Naukowych Akademii Muzycznych w Gdańsku i Wrocławiu oraz Hochschule für Musik w Lucernie (Szwajcaria). Jest redaktorem publikacji nutowych zapomnianych dzieł polskiej literatury kameralnej i fortepianowej, dla „Polskiego Wydawnictwa Muzycznego” w Krakowie, „Eufonium” w Gdyni i „Contra” w Warszawie (łącznie 38 pozycji).Uznaniem dla Jej 50-letniej pracy w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku oraz przeszło 60-letniej działalności artystycznej były Nagrody: Ministra Kultury (1981,1989, 1995, 1997, 1998, 2001), Prezydenta Miasta Gdańska (2011, 2016, 2023), Rektora AM w Gdańsku (1997, 2000, 2002, 2004, 2006, 2009, 2015, 2018, 2020). Przyznano Jej odznaki: „Za zasługi dla Gdańska”, „Zasłużony Działacz Kultury” oraz medale: „Komisji Edukacji Narodowej”, Srebrny i Złoty „Krzyż Zasługi”, „Za Długoletnią Służbę” (złoty), „Gloria Artis” oraz Krzyż Kawalerski „Polonia Restituta”.


Dr MIROSŁAWA SUMLIŃSKA w 2008 r. ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku w klasie fortepianu prof. Katarzyny Popowej-Zydroń oraz w klasie kameralistyki prof. Anny Prabuckiej-Firlej. W czerwcu 2016 r. ukończyła Hochschule für Musik und Theater w Hanowerze w specjalności „duet fortepianowy” w klasie prof. prof. Agliki Genovej i Liubena Dimitrova. Od października 2006 pracuje w Katedrze Kameralistyki Akademii Muzycznej w Gdańsku, w klasie prof. Anny Prabuckiej-Firlej; obecnie na stanowisku adiunkta.

Jest laureatką wielu konkursów solowych m.in. otrzymała II nagrodę (pierwszej nie przyznano) na Ogólnopolskim Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina w Warszawie (2007). Od wielu lat szczególne miejsce w jej artystycznej działalności zajmuje muzyka kameralna. Jako kameralistka zdobyła szereg nagród zarówno na ogólnopolskich, jak też na międzynarodowych konkursach muzyki kameralnej, m.in.:

  • półfinalistka Chicago International Duo Piano Competition, USA (2016)
  • III nagrodę na IV Międzynarodowym Konkursie Duetów Fortepianowych w Valberg /Francja/ (2009)
  • III nagrodę oraz nagrodę publiczności w kategorii duetów na cztery ręce na X Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. E. Griega w Oslo (2009)
  • Grand Prix w kategorii zespołów kameralnych na IX Międzynarodowym Konkursie – Festiwalu „Muzyka bez granic” w Druskiennikach /Litwa/ (2009)
  • III nagrodę oraz nagrodę specjalna za najlepsze wykonanie „Wariacji na temat Paganiniego” Witolda Lutosławskiego na XVI Międzynarodowym Konkursie Duetów Fortepianowych im. F. Schuberta w Jeseniku /Czechy/ (2009)
  • trzy nagrody specjalne na IV Międzynarodowym Konkursie Duetów Fortepianowych w Białymstoku (2008), w tym nagrodę specjalną JM Rektora Uniwersytetu Muzycznego w Warszawie dla najlepszego polskiego duetu fortepianowego
  • II nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym Bradshaw & Buono w Nowym Jorku w duecie fortepianowym (2007)
  • finalistka II Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego w San Marino w kategorii duetów fortepianowych (2006)
  • III nagrodę na II Międzynarodowym Konkursie Muzyki Kameralnej w Oleśnicy (2006)
  • finalistka IV Międzynarodowego Konkursu Muzyki Kameralnej im. Johannesa Brahmsa w Gdańsku (2006)
  • I nagrodę na XIV Międzynarodowym Konkursie Duetów Fortepianowych im. Franciszka Schuberta w Jeseniku (2005).

Mirosława Sumlińska brała udział w wielu koncertach, prezentując się zarówno w programie solowym, kameralnym, a także z orkiestrą (Państwowa Filharmonia Bałtycka w Gdańsku pod dyrekcją Michała Nestorowicza oraz pod dyrekcją Jacka Rogali, Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Łódzkiej pod dyrekcją Wojciecha Rodka, Orkiestra Kameralna Akademii Muzycznej w Gdańsku pod dyrekcją Zygmunta Rycherta). Współpracowała z Kwartetem smyczkowym „Amber” oraz z kwartetem Polskiej Filharmonii Kameralnej Sopot. Koncertowała w kraju i zagranicą (m.in. Szwajcaria, Izrael, Białoruś, Niemcy, Bułgaria, w kwietniu 2008 r. na zaproszenie Chopin Foundation of the United States odbyła tournée koncertowe w Stanach Zjednoczonych). Od 2019 r. jest członkiem Baltic Trio (wraz z Andrzejem Wojciechowskim – klarnet i Maciejem Kułakowskim – wiolonczela).
Uczestniczyła w wielu kursach mistrzowskich i warsztatach, zarówno pianistycznych, jak i kameralnych, pracując pod kierunkiem wybitnych pedagogów, takich jak m. in. John O’Conor, Dina Joffe, Eugen Indjic, Nicolai Petrov, Massimiliano Genot, Janusz Olejniczak, Viera Nossina, Ewa Pobłocka, Anastas i Dora Slavchev, Jerzy Marchwiński, Sebastian Hamann, Patsy Toh, Alexander Bondurianski, Ramutė Vaitkevičiūtė, Dalia Balsytė, Guarneri Trio.
Od 2013 roku regularnie prowadzi warsztaty dla pianistów i kameralistów w Arts Academy w Turku /Finlandia/.
W maju 2007 r. Mirosława Sumlińska została zwyciężczynią prestiżowego konkursu „Czerwona Róża” wyłaniającego najlepszego studenta spośród wszystkich uczelni Trójmiasta. Jest również stypendystką Ministra Kultury (2005/2006), Ministra Kultury i Sztuki (2006/2007), stypendystką Fundacji Hansa i Eugenii Jütting w Stendal/Niemcy (2007), laureatką stypendium kulturalnego Miasta Gdańska „Młody Gdańszczanin” (2011), stypendystką programu „Kultura polska na świecie” realizowanego przez Instytut Adama Mickiewicza (2013) oraz laureatką prestiżowego programu stypendialnego Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Młoda Polska” (2010). W 2017 roku została wyróżniona odznaką honorową „Zasłużony dla Kultury Polskiej”.